Gemensamt Sopkärl - ansökan

LÄS MER

Här kan du ansöka om gemensamt sopkärl för flera hushåll. Upp till fyra abonnenter kan dela på två fyrfackskärl efter godkänd ansökan till Kultur- och teknikförvaltningen. Det gäller under förutsättning att bestämmelserna i föreskrifter om avfallshantering gällande fyllnadsgrad och vikt beaktas samt att olägenheter för människors hälsa och miljön inte uppstår. Kompletteringskärl är inte möjligt vid gemensamma kärl. Grundavgift debiteras för var och en av fastigheterna. Hämtningsavgiften debiteras till den fastighet som står för abonnemanget för kärlen. Ansökan ska göras gemensamt av berörda fastighetsägare.

Ansökan ska göras gemensamt av berörda fastighetsägare varav en av fastighetsägarna blir ansvarig för abonnemanget. Denne ansvarar för att renhållningsavgifterna betalas, för städning runt och rengöring av behållaren samt för vägfrågor. Denne ansvarar också för att anmäla förändringar i det förhållande som motiverat ansökan och som ska ligga till grund för kommunens medgivande. 

Medgivande om gemensamma avfallsbehållare kan återkallas om kommunen konstaterar att förutsättningar för medgivandet inte längre är uppfyllda.

 

 

Kontakt

Lena Granlöf
avfall@timra.se
060-163261

Personuppgiftsansvarig

Kultur- och teknikförvaltningen
kultur.teknik@timra.se

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Fastigheternas adress och fastighetsbeteckning
  • Namn och adress för faktura

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa