Uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall - ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall

Fastighetsägare kan ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall för permanentbostad eller fritidshus  om fastigheten inte kommer att användas under en lägre period.  Ingen får bo eller vara skriven på fastigheten, ingen ska heller vistas på fastigheten med undantag för korta tillsynsbesök. 

Vid beviljad ansökan om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall faktureras grundavgift enligt avfallstaxa men inte hämtningsavgift. 

Permanentbostad
För en permanentbostad ska uppehållet var minst 6 minst sex månader och maximalt 2 år, därefter kan en ny ansökan göras. 

Fastighetsägare ska göra ansökan minst 1 månad i förväg. 

Fritidshus
Fritidshus har säsongshämtning  under maj-sept.  Ansökan görs för hela hämtningssäsongen och maximalt  för 2 år, därefter kan en ny ansökan göras.

Ansökan ska lämnas in senast 1 april. 

Har ni slamtömning vid er fastighet kan ni ansöka uppehåll i hämtning av slam  om ni inte kommer använda fastigheten under minst 1år.  

Här kan du läsa mer och ansöka om uppehåll i hämtning av slam. 

r kan du ta del av avfallsplan, föreskrifter om avfallshantering samt övrig information

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • e-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa